10 nowości biznesowych w Microsoft Dynamics NAV 2015 (What’s new Dynamics NAV 2015)

Wraz z nowym systemem NAV 2015 pojawiło się sporo nowych możliwości oferowanych przez to rozwiązanie, znacznie ubogacając i urozmaicając oferowane korzyści.

Zmiany, które zaistniały podzieliłbym na dwie grupy: te które dotyczą klienta i te, które wspierają proces wdrażania po stronie partnera. W tym wpisie skupię się na zmianach dotyczących klienta jako najważniejszych.

  1. Dostęp poprzez tablet – jest to jedna z najbardziej efektownych zmian w tej wersji systemu Dynamics NAV. Poza dotychczasowym interfejsem RTC i przeglądarkowym (nie licząc WebServices), pojawiła się możliwość dostępu do systemu Dynamics NAV poprzez klientów dedykowanych na tablety. Obecnie działa na tabletach z systemem Microsoft Windows 8 i Apple iOS (tablety iPad). Niedawno pojawili się też klienci na Androida.

Jest to bardzo wygodny interfejs, szczególnie na potrzeby kontrolingu stanu firmy, choć można z jego poziomu wystawiać także faktury i tworzyć dowolne dokumenty.

  1. Dynamiczne kafelki – dotychczasowe statyczne kafelki zostały rozbudowane o możliwość prezentowania danych na podstawie informacji wyliczalnych i możliwość (na wzór wskaźników KPI) informowania kolorem o znaczeniu danej wartości.

Dzięki takiemu znakowaniu, możliwe stało się tworzenie kafelków reprezentujących np. liczbę opóźnionych zamówień, czy wielkość przeterminowanego salda należności z informacją KPI, czy to saldo przekracza dopuszczalną wartość czy też nie, poprzez użycie odpowiedniego koloru.

  1. Wyróżnienie pól obowiązkowych – pojawiło się systemowe wsparcie w obsłudze pól obowiązkowych. Dotychczas za weryfikację, czy wszystkie pola obowiązkowe, które zostały wprowadzone, odpowiadał programista.

W Dynamics NAV 2015 wystarczy, że administrator we właściwościach określi, że dane pole jest obowiązkowe. Wówczas system oznaczy je użytkownikowi czerwoną gwiazdką i będzie bezwzględnie wymagał jego uzupełnienia.

  1. Uproszczenie interfejsu – wraz z rolą mały biznes (Small Business), został maksymalnie uproszczony proces obsługi sprzedaży: wystawianie dokumentów sprzedaży, wprowadzanie nabywców i zapasów. Wymienione kartoteki dla tej roli zostały tak uproszczone, aby konieczne było wprowadzanie jak najmniejszej liczby danych, wystarczających dla prawidłowego zarejestrowania transakcji. Uproszczenia pozwalają nawet, aby z poziomu faktury założyć nabywców.
  2. Wysyłanie maili z NAV – jest to bardzo użyteczna funkcja pozwalająca na wysyłanie maili bezpośrednio z systemu Dynamics NAV pod warunkiem skonfigurowania usługi SMTP. Mail jest wówczas wysyłany przez konto podane w konfiguracji SMTP. Przed wysłaniem maila poza dostosowaniem tytułu i treści, mamy możliwość wskazania, czy chcemy wysłać wiadomość poprzez własne konto mailowe ? wówczas uruchamia się Outlook potrzebny do wysłania wiadomości.
  3. Ulepszona integracja z Office 365 – pojawianie się NAV 2015 to także znaczące ułatwienie w integracji NAV 2015 z Office 365 poprzez SingleSignOn. Proces ten został znacząco ułatwiony także poprzez dedykowane funkcje PowerShell, które pojawiły się w tej wersji systemu.
  4. Raportowanie do Microsoft Word – w NAV 2015 pojawiła się możliwość samodzielnego tworzenia raportów generowanych na podstawie szablonów Word poprzez tzw, Word Layout – dodatek do standardowego RDLC Layout. Utworzenie Word Layout to prosta i jednorazowa czynność, która pozwala nasze raporty upiększyć i zapamiętać do kolejnego użycia w postaci szablonu.
  5. Subskrypcja raportów – kolejną dobrą wiadomością jest pojawienie się możliwości zamawiania utworzenia raportów na określony czas, w określonym formacie – samodzielnie przez użytkownika.

Bardzo przydatne w przypadku raportów, które długo się generują. Można ustawić wygenerowanie takiego raportu na noc i mieć gotowy wynik kolejnego dnia rano.

  1. Integracja z bankowością online – w standardzie NAV 2015 pojawiła się obsługa importu i eksportu danych bankowych poprzez usługę „Bank Data Conversion Service”. Dzięki tej usłudze, otrzymujemy przekonwertowane pliki wyciągu bankowego od niemal dowolnego banku, które możemy zaimportować do NAV i rozliczyć. Możemy też wyeksportować dane i poprzez wskazaną usługę utworzyć plik który jest w stanie zaimportować bank. Obsługiwane banki są dostępne na stronie http://license.amcbanking.dk/supportedbank. Usługa jest bezpłatna dla jednego konta.
  2. Microsoft Social Listening – pozwala śledzić aktywność klientów w sferze SocialMedia poprzez zbieranie danych (komentarze, uwagi: pozytywne, negatywne, neutralne) z różnych portali społecznościowych i zaprezentować je w wygodnej formie: wykresów, diagramów, które z kolei wskażą tendencję realizacji z klientem.